Felnövésről, színészekről és újragondolt Hamletekről – tavaszi színházi ajánló

Felnövésről, színészekről és újragondolt Hamletekről – tavaszi színházi ajánló

Próbáltam nem megcsúszni az ajánlóval, de nem igazán sikerült. Viszont kárpótol a tudat, hogy rengeteg darab közül válogathatunk. Vannak köztük olyanok, amik már régebb óta repertoáron vannak, és vétek lenne kihagyni évadzárás előtt. Úgyhogy töltekezzetek! Kultúrával, tavaszillattal és sok jó színházi darabbal.

 

Az üvegbura

Az üvegbura / Fotó: Szekeres Virág Laura

Már 2022 óta fut Bagossy Júlia rendező és Koós Boglárka színésznő darabja a Trafóban. Ahogy arról egy interjúban is beszéltünk a színésznővel, monodráma lévén szabadabban alakítható, a keretei jóval tágabbak, mint egy többszereplős darabnak. Pont emiatt, talán a hangvételek is személyesebb. Sylvia Plath 60-as években írt regénye a mai napig aktuális problémákat feszeget. Sőt, ha az akkori világot fullasztónak érzékelte egy egyetemista, vajon milyennek érzékelhető a mostani? De ez nem is feltétlenül korszaktól függ. A darab arra emlékeztet, hogy mindegy, milyen körülmények közé születünk, a mentális betegség nem válogat. A mindenhol mindenkinek megfelelni vágyás talán már enyhült valamennyit a fiatalabb generációkban, de felnőni ma sem egyszerűbb.

 

Játssza: Koós Boglárka, Birta Márton

Rendező: Bagossy Júlia

Jegyek, bővebb információ: Trafó

 

Színész, szegény

Színész, szegény / Forrás: Jurényi Ház

Milyen lehetett a Színház- és Filmművészeti Egyetemre járni? Ez talán több színházrajongó fejében megfordult már az évek során. Azért írom múlt időben, mert a változtatások miatt a rendező is kiemelte: a mai SZFE már nem az az egyetem, ahol egykor ő is tanult. Vilmányi Benett Zsótér Sándor osztályával, az ötödéves prózai színész szak növendékeivel hozza közelebb a saját élményeit a nézőkhöz. A színészi létet, pontosabban egy színészosztályban való létet középpontba állító darabban fontos szerepet kap a zene, azon keresztül pedig popszakma hatása a kultúránkra.

Játsszák: Brezovszky Dániel György, Czirják Liliána, Erdős Lili, Forrai Áron, Juhász Vince, Kiss Nikolett, Major Irma, Rákos Olivér

Rendező: Vilmányi Benett

Jegyek, bővebb információ: Jurányi Ház

 

Suttogások és sikolyok

Suttogások és sikolyok / Fotó: Horváth Judit

A Suttogások és sikolyok egy nagyon kényelmetlen helyzetből indul. A darab nézése közben jöttem rá, hogy mennyire keveset látjuk a halált a színpadon. Legalábbis ennyire naturalisztikusan ábrázolva. Ingmar Bergman filmjét Ördög Tamás adaptálta színpadra az Örkény Stúdióban. Aki ismeri a rendezéseit, pontosan tudja, hogy a meghökkentés, a komfortzónán kívüli állapot elérése nála alap. Nem nagyon lehet elkalandozni, de nem is érdemes. Inkább csak hagyjuk, hogy hasson ránk. Talán napok múlva eszünkbe jutnak kérdések, például, hogy milyen a kapcsolatunk a halállal. Vagy a hozzánk legközelebb álló emberekkel…

 

Játsszák: Bíró Kriszta, Csákányi Eszter, Csuja Imre, Kiss-Végh Emőke m.v., Takács Nóra Diána, Terhes Sándor, Vajda Milán

Rendező: Ördög Tamás

Jegyek, bővebb információ: Örkény Színház

 

Mit csináljak, hogy jobban érezd magad

Mit csináljak, hogy jobban érezd magad / Fotó: Cseke Tamás

Kizlinger Lilla nevét ma már nemcsak itthon, hanem Európában is jól ismerik. Színésznőként és rendezőként is alkot, számos film jegyzi a nevét. Filegauf Bence Rengeteg-Mindenhol látlak című filmjéért pedig Ezüst Medve-díjat is kapott. A 2022 óta megszakításokkal játszott Mit csináljak, hogy jobban érezd magad az alkotók közös improvizációiból, személyes történeteiből nőtte ki magát. Szövegét Biró Zsombor Aurél írta. Ráadásul azért is izgalmas, mert egy teljesen low-budget alkotás, ami bizonyítja, hogy akkor is jól működhet valami, ha nem kap többmilliós támogatást. A darabban kapcsolatokat, játszmákat, otthonról hozott sémákat látunk keveredni. Egyszóval mindent, amivel legalább egyszer, de inkább többször küzdünk életünk során. Vagy életünk végéig.

 

Játsszák: Bagossy Bálint, Hajdu Szabolcs, Kizlinger Lilla, Rába Roland

Rendező: Kizlinger Lilla

Jegyek, bővebb információ: Jurányi Ház

 

Figyelem megzavarására alkalmas

Mit csináljak, hogy jobban érezd magad / Forrás: Trafó

Kelemen Kristóf rendező, dramaturg legújabb darabja az online tér szövevényes, manipulatív világába kalauzolja a nézőket civil közreműködőkkel. Néha bele sem gondolunk, mennyire fárasztó, agyzsibbasztó jelen lenni. Kiszűrni a felesleget és rátalálni valamire, aminek mondanivalója is van. Az érzelmek széles skáláján megyünk végig egy-egy híroldal böngészése közben. A covidnak hála én is megtapasztaltam, milyen függővé válni, és milyen nehéz kikeveredni az állandó görgetésből. A Figyelem megzavarására alkalmas fontos kérdéseket feszeget arról, mire fordítjuk a figyelmünket, és vajon az a saját döntésünk, vagy csak hagytuk magunkat behúzni egy újabb hangzatos címnek? És mindez hogyan hat a valóságunkra?

 

Résztvevők: Benedek Kata, Jeney Orsolya, Német Szilvi, Seres Samu

Rendező: Kelemen Kristóf

Jegyek, bővebb információ: Trafó

 

h.ml.t.

h.ml.t / Forrás: Budaörsi Latinovits Színház

Alföldi Róbert rendszeresen rendez a Budaörsi Latinovits Színházban, ahol most Shakespeare egyik lehíresebb drámáját, a Hamletet vette elő. Úgy tűnik, az angol dráma kimeríthetetlen lehetőséget biztosít, és minden korszaknak, minden rendezőnek megvannak a maga értelmezései. A beszédes címből sejthető, hogy picit ránk lett szabva, elvégre az emberi természet nem sokat változott az elmúlt évszázadokban. Hamletet ezúttal Fröhlich Kristóf alakítja, aki már több címszerepben bizonyította tehetségét.

 

Játsszák: Böröndi Bence, Bregyán Péter, Chován Gábor, Fröhlich Kristóf, Hartai Petra, Juhász Vince e.h., Mertz Tibor, Pelsőczy Réka m.v., Rákos Olivér e.h., Sas Zoltán e.h., Szőts Orsi, Takács Katalin

Rendező: Alföldi Róbert

Jegyek, bővebb információ: Budaörsi Latinovits Színház

Az utolsó férfi

Az utolsó férfi / Fotó: Szekeres Virág Laura

Néha belefutok olyan hírekbe, hogy a férfiak egyszer csak ki fognak halni. Bár olyanba is, hogy a Föld 2050-re lakhatatlanná válik. Bagossy Júlia rendező valóban elgondolkodott azon, milyen lenne a világunk férfiak nélkül. Törley-Havas Sára dramaturggal pedig színdarabot kerekítettek ebből a gondolatmenetből. Az utópisztikus történetet hét fiatal színésznővel állították színpadra. A darab számtalan olyan kérdést feszeget, ami a mai társadalmunkban férfiakkal együtt is nagyon égető.

 

Játsszák: Gellért Dorottya, Hermányi Mariann, Simkó Katalin, Cseke Lilla Csenge, Gombó Viola Lotti, Veszelovszki Janka, Koós Boglárka, Szalay Bence

Rendező: Bagossy Júlia

Jegyek, bővebb információ: Trafó

És még…

Az alábbi darabokról már írtam, úgyhogy ide külön ismertetőt nem írok, csak belinkelem a jegyoldalt. a címre kattintva pedig elolvashatjátok a kritikát/ajánlót.

Ki ölte meg az apámat

Ki ölte meg az apámat / Fotó: Gulyás Dóra

Jegyek, bővebb információ: Jurányi Ház

dekamerom 2023

Dekameron 2023 / Forrás: Budapest Bábszínház

Jegyek, bővebb információ: Budapest Bábszínház

Legközelebbi ember

Legközelebbi ember / Fotó: Dömölky Dániel

Jegyek, bővebb információ: Radnóti Színház

A csoport

A csoport / Fotó: Juhász Éva

Jegyek, bővebb információ: 6szín

Kék lagúna

Kék lagúna / Fotó: Kalicz Máté

Jegyek, bővebb információ: Trafó

(Borítókép: Mit csináljak, hogy jobban érezd magad / Fotó: Cseke Tamás)